Povinné elektronické podání pro živnostníky (OSVČ)

Publikováno: 27.11.2025   #plátci, #upozornění

Od 1. ledna 2026 musí OSVČ zasílat přehledy o výši daňového základu zdravotním pojišťovnám výhradně elektronicky. Nařizuje to novela zákona č. 592/1992 Sb. a zákona č. 48/1997 Sb.

 

Pokud jste tedy živnostníci, podávejte od 1. 1. 2026 přehledy o výši daňového základu výhradně v elektronické podobě.

 

Současně si vás dovolujeme požádat, abyste přehledy podávali včas, aby nedocházelo ke vzniku nedoplatků na pojistném.

 

Jak můžete přehled doručit do OZP elektronicky

Nejjednodušší, nejrychlejší a spolehlivé je podání přehledu přes:

Termíny pro podání přehledu OSVČ za rok 2025

Termíny pro podání přehledu o výši daňového základu OSVČ zdravotní pojišťovně se odvíjí od data, ke kterému budete podávat daňové přiznání. Obecně mají OSVČ povinnost předložit zdravotní pojišťovně přehled nejpozději do jednoho měsíce ode dne, ve kterém mají podat daňové přiznání.

 

Zálohy dle přehledu OSVČ

OSVČ platí měsíční zálohy na pojistné. Novou výši zálohy, vypočtenou podle přehledu, zaplatí OSVČ poprvé za měsíc, v němž byl, nebo měl být odevzdán přehled OSVČ.

 

 

Minimální zálohy pro rok 2026

Od 1. 1. 2026 je minimální výše zálohy na zdravotní pojištění OSVČ stanovena na 3 306 Kč.

OSVČ, které od 1. 1. 2026 nemají povinnost dodržet minimální vyměřovací základ, nemusí během roku hradit zálohy na pojistné. Pojistné uhradí až po podání přehledu za rok 2026.

 

 


 

Oznamovací povinnost zaměstnavatelů

Od 1. ledna 2026 musí podle novely zákona č. 592/1992 Sb. a zákona č. 48/1997 Sb. podávat hlášení zdravotním pojišťovnám výhradně elektronicky také zaměstnavatelé.

Jde zejména o:

Změna to bude především pro ty z vás, kteří až dosud předáváte příslušné dokumenty do OZP v listinné podobě na našich pobočkách.

 

Jak můžete jako zaměstnavatel změny oznámit?

Ke splnění této oznamovací povinnosti slouží výhradně zabezpečená komunikace prostřednictvím Portálu ZP nebo datové schránky (ID: q9iadw9).