1. Jaký webový prohlížeč potřebuji pro práci s VITAKARTOU ONLINE ? | ||
Seznam podporovaných prohlížečů pro aplikace VITAKARTY ONLINE:
|
2. Jaký je rozdíl mezi VITAKARTOU ONLINE a Portálem ZP (Portálem zdravotních pojišťoven)? | ||
VITAKARTA ONLINE je vstupním bodem pro všechny klienty OZP, zejména pro pojištěnce. Pojištěnci zde mají k dispozici celou řadu aplikací jako je VITAKARTA - zdraví, Změna údajů pojištěnce (v části "VITAKARTA - přepážka"), Žádost o vystavení průkazu pojištěnce (v části "VITAKARTA - přepážka"), Podání přehledu OSVČ (v části "VITAKARTA - pojistné"), Přehled platební bilance OSVČ a OBZP (v části "VITAKARTA - pojistné") a mnoho dalších. Přihlašovací pole v pravém horním rohu obrazovky VITAKARTY ONLINE je určeno pouze pro pojištěnce OZP. Lékaři, zdravotnická zařízení a zaměstnavatelé se přihlašují na Portále ZP, kde se přihlašují buď certifikátem nebo případně přiděleným přihlašovacím jménem, heslem a SMS kódem. Portál ZP je společný portál zaměstnaneckých zdravotních pojišťoven určený zejména pro jednotný přístup lékařů, zdravotnických zařízení a zaměstnavatelů, kteří komunikují se všemi zdravotními pojišťovnami v ČR. K tomuto portálu se registrují jiným způsobem, a to buď s využitím certifikátu nebo též s využitím jména, hesla a SMS kódu (tento druhý způsob ale mohou získat pouze na základě osobní návštěvy některé z poboček zapojených zdravotních pojišťoven). POZOR! tyto údaje nejsou totožné s těmi, které přiděluje OZP pro přístup k VITAKARTĚ ONLINE pojištěncům. Některé funkce VITAKARTY ONLINE jsou lékařům a zaměstnavatelům, kteří jsou zároveň pojištěnci OZP dostupné na Portále ZP s jejich přihlašovacími údaji (certifikát nebo jméno, heslo, SMS přidělené od některé ze zdravotních pojišťoven zapojené na Portále ZP), není potřeba zřizovat si další přihlášení pro VITAKARTU ONLINE. |
3. Jakým způsobem mohu získat přístup k VITAKARTĚ ONLINE? - pro POJIŠTĚNCE | ||
Přístup k VITAKARTĚ ONLINE lze získat 2 způsoby, záleží jen na Vás, co je pro Vás nejpohodlnější:
|
4. Jak dlouho trvá vyřízení mé žádosti o zřízení přistupu k VITAKARTĚ ONLINE? - pro POJIŠTĚNCE | ||
Rychlost vyřízení žádosti je závislá na způsobu jejího podání (máte v podstatě na výběr 2 možnosti viz předešlý dotaz). V případě zřizování přístupu na pobočce získáte potřebné přihlašovací údaje okamžitě a ihned můžete začít s aplikacemi VITAKARTY ONLINE pracovat. Pokud využijete elektronický formulář, bude nám odbavení takto zaslaných žádostí trvat zpravidla týden, může ale trvat i déle - obvykle do 10ti pracovních dnů. Po té Vám bude doručeno heslo poštou do vlastních rukou. |
5. Kde naleznu své přihlašovací údaje? - pro POJIŠTĚNCE | ||
Pokud jste se do VITAKARTY již zaregistrovali, měli byste své přihlašovací údaje znát. Registrovat jste se mohli dvěma způsoby (viz výše):
Doporučujeme Vám, co nejdříve, nejlépe hned při prvním přihlášení změnit své heslo tak, abyste si je lépe mohli zapamatovat. |
6. Jak se mám na portále VITAKARTA ONLINE přihlásit? (ověření heslem a SMS kódem) - pro POJIŠTĚNCE | ||
Ve svém internetovém prohlížeči otevřete stránky OZP - www.ozp.cz . Pro vstup na VITAKARTU ONLINE využijte v horní části obrazovky v oranžové liště volbu s nápisem "VITAKARTA ONLINE". Dostanete se do zabezpečené on-line zóny OZP, kde máte na výběr celou řadu aplikací. Pro přihlášení na VITAKARTĚ ONLINE slouží přihlašovací políčka v pravém horním rohu okna prohlížeče. Do pole "Uživatelské jméno" zadejte Vámi zvolený údaj (na dokumentu od OZP je v některých případech uváděn též jako login), do pole "Heslo" vyplňte heslo (je důležité dodržovat velká a malá písmena v hesle, pokud jsou v něm použita). Po vyplnění těchto údajů klikněte na tlačítko "Přihlásit". Pokud proběhlo vše bez problémů zmizí v pravé horní části okna prohlížeče pole pro vyplnění přihlašovacích údajů a objeví se zde Vaše uživatelské jméno, volba pro odhlášení a hlavně volba pro přihlášení pomocí SMS kódu. V této fázi přihlášení (autentizace heslem) můžete pracovat s některými aplikacemi jako např. "Žádost o potvrzení bezdlužnosti" nebo "Schránka klienta", pro přístup do většiny aplikací, jako např. "VITAKARTA - zdraví" je ale zapotřebí vyšší stupeň ověření (autentizace) - přihlášení pomocí SMS. Pokračujte tedy v procesu přihlašování. Klikněte v pravé horní části okna prohlížeče na text "Přihlásit pomocí sms kódu", objeví se pole pro zadání SMS kódu "SMS kód" a na číslo mobilního telefonu, které bylo uvedeno v žádosti o registraci k VITAKARTĚ ONLINE (dříve též Portálu OZP nebo OZP ON-LINE), je zaslán autentizační kód. Opište číslo ze SMS zprávy do pole pro SMS kód a klikněte na tlačítko "Přihlásit". Opět platí, že pokud proběhlo vše bez problémů, zmizí v pravé horní části okna prohlížeče pole pro vyplnění přihlašovacích údajů a za Vaším uživatelským jménem se objeví ikonka mobilního telefonu - informace o tom, že jsme se úspěšně přihlásili a jste ověřeni (autentizováni) na nejvyšší stupeň zabezpečení - tedy SMS kódem. Dále se Vám zobrazí volba "Odhlásit" pro odhlášení, tlačíko "Změna hesla" pro změny Vašeho hesla, a pokud máte možnost zastupovat nějakou osobu (obvykle své nezletilé děti), zobrazí se Vám v tuto chvíli také volba "Zástup". Jste-li přihlášeni a ověřeni (autentizováni) k VITAKARTĚ ONLINE s pomocí SMS kódu, můžete pracovat se všemi aplikacemi, které jsou zde k dispozici. |
7. Co je to login? | ||
Loginem se rozumí přihlašovací nebo také uživatelské jméno, které zadáváte do příslušného políčka při přihlašování k VITAKARTĚ ONLINE. |
8. Co je to SMS kód a jak ho získám? | ||
SMS kód bývá zpravidla číselný, někdy to může být posloupnost písmen a číslic popř. i jiných znaků. Tento kód je Vám z VITAKARTY ONLINE zasílán na Váš mobilní telefon, ten který jste pro tento účel uvedli při zřizování přístupu k VITAKARTĚ ONLINE. Kód je Vám zasílán zdarma a jeho hlavním účelem je zvýšení zabezpečení při přihlašování k některým aplikacím, jako např. "VITAKARTA - zdraví" nebo "Změna údajů klienta" (v části VITAKARTA - přepážka), kde si chceme být jisti, že si citlivá data prohlíží nebo případně osobní údaje mění správná osoba. |
9. Co je to autentizace a proč potřebuji kromě hesla zadávat i SMS kód? | ||
Autentizace je ověření uživatele a dochází k ní při Vašem přihlašování k VITAKARTĚ ONLINE. Rozlišuje tři způsoby ověření (autentizace) uživatele:
|
10. Které aplikace jsou dostupné s heslem a které vyžadují SMS kód? | ||
Tak jak rozlišujeme tři stupně autentizace (ověření) uživatele, liší se i aplikace, se kterými můžete při daném stupni pracovat:
Přehledný výčet aplikací:
|
11. Co znamenají symboly a volby v pravém rohu kde se přihlašuji? | ||
V pravém horním rohu, kde se přihlašujete se po Vašem úlplném přihlášení (včetně SMS kód) objeví následující údaje:
|
12. Kdy probíhají plánované odstávky VITAKARTY ONLINE? | ||
Pravidelná odstávka VITAKARTY ONLINE probíhá každou sobotu od 18:00h do 22:00h. V té době je na VITAKARTĚ ONLINE vystaveno hlášení o právě probíhající odstávce. Pokud tedy v této době chcete k VITAKARTĚ ONLINE přistoupit, nepůjde to. Standardně žádné jiné odstávky neprobíhají, v případě nutnosti však může ke krátkodobým odstávkám dojít i mimo tento den a čas, to se ale stává spíše výjimečně. V případě takové odstávky je zpravidla nejprve na vstupní stránce VITAKARTY ONLINE zobrazeno upozornění, že k odstávce dojde a kdy. Pokud jste se pokoušeli přistoupit v době, kdy se Vám zobrazilo hlášení o probíhající odstávce, může se stát, že se Vám při opakování přístupu později (v řádu hodin ale i dnů) zobrazí hlášení o plánované odstávce - to může být způsobeno tím, že si Váš internetový prohlížeč uložil stránku s odstávkou do paměti kvůli rychlejšímu zobrazování stránky (záleží jak máte svůj internetový prohlížeč nastaven), v tom případě pomůže, když tuto paměť resp. historii prohlížení a stahování vymažete. Jako rychlou volbu lze při současném zobrazení dané stránky použít klávesovou zkratku Ctrl+F5 případně naleznete možnost vymazání historie (v závislosti na používaném internetovém prohlížeči) v menu prohlížeče (např. u Internet Exploreru pod Nástroje/Možnosti Internetu/ a zde na záložce "Obecné" pod "Historií procházení" nebo ve FireFoxu v menu Nástroje/Vymazat nedávnou historii). |
1. Co potřebuji pro přihlášení do VITAKARTY - zdraví? | ||
Pro přihlášení do "VITAKARTY - zdraví" je nezbytné mít zřízen přístup k VITAKARTĚ ONLINE, tedy znát své uživatelské jméno a heslo + mít u sebe mobilní telefon, kam Vám bude zaslán SMS autentizační kód. Postup přihlášení je popsaný v odpovědi na obecný dotaz č. 6 "Jak se mám k VITAKARTĚ ONLINE přihlásit? (ověření heslem a SMS kódem) - pro POJIŠTĚNCE" viz výše. |
2. Mohu vidět ve "VITAKARTĚ - zdraví" zdravotní péči svých nezletilých dětí? - ZÁSTUP | ||
Ano, rodiče mají možnost nahlížet na zdravotní péči svých nezletilých dětí. Při vyřizování registrace do VITAKARTY ONLINE pracovníci OZP automaticky nastavují přístup k osobám, kde jste u OZP vedeni jako zákonný zástupce. |
3. Kde naleznu zdravotní péči svých dětí? - ZÁSTUP | ||
Volba pro výběr zastupované osoby se Vám zobrazí až po přihlášení na nejvyšší stupeň autentizace (ověření), tedy po přihlášení včetně SMS kódu. Ve chvíli, kdy se takto přihlásíte, uvidíte volbu v pravém horním rohu v části, kde jste se přihlašovali. Po výběru jiné osoby (dítěte) jděte do aplikace "VITAKARTA - zdraví", kde uvidíte údaje zvolené osoby. |
4. Jaké údaje mohu v online zóně OZP měnit bez nutnosti návštěvy pobočky? | ||
Po přihlášení k VITAKARTĚ ONLINE na nejvyšší stupeň autentizace máte možnost prostřednictvím aplikace "Změna údajů klienta (v části "VITAKARTA - přepážka") měnit:
|
5. Kde získám podobu Přehledu OSVČ, který jsem pomocí VITAKARTY ONLINE odeslal/a do OZP? | ||
Po úspěšném odeslání Přehledu OSVČ se Vám tento dokument zároveň uloží ve Vaší "Schránce klienta" (v části "VITAKARTA - pojistné"), odkud si ho můžete kdykoliv vytisknout nebo uložit k sobě na počítač. |
1. Na jakých mobilních telefonech mohu používat aplikaci mVITAKARTA? | ||
Aplikace mVITAKARTA je aktuálně dostupná pro mobilní zařízení s operačním systémem iOS verze iOS 9.0.0 a watchOS 4.3 nebo novější. Kompatibilní se zařízením iPhone, iPad a iPod touch. Dále pro podporovaná zařízení s operačním systémem Android verze 4.0 a vyšší. |
2. Jaké heslo se dává do mobilní aplikace mVITAKARTA? | ||
Heslo do aplikace si při prvním spuštění můžete zvolit sami dle vlastního uvážení (aplikace je určena i pro nepojištěnce, takže heslo si opravdu může zvolit každý sám). Nemusíte používat stejné jako pro přihlášení na webu, z bezpečnostních důvodů spíše doporučujeme, aby se tato hesla lišila. |
3. V mobilní aplikaci mVITAKARTA vidím "Nejste autorizován" popř. "zatím neznámý", co s tím? | ||
V takovém případě jste své mobilní zařízení zatím ještě neautorizovali. Postup, jak autorizovat své mobilní zařízení naleznete v následujícím dotazu č. 4 "Jak se autorizuje mobilní zařízení pro plnou funkčnost aplikace mVITAKARTA". |
4. Jak se autorizuje mobilní zařízení pro plnou funkčnost aplikace mVITAKARTA? | ||
Proces autorizace zařízení pojištěnce je důležitý pro plnou funkčnost mobilní aplikace mVITAKARTA, tedy aby Vám fungoval i přenos dat s webovou částí aplikace VITAKARTA - zdraví. Zde máte k dispozici popis, jak autorizaci provést: Při prvním spuštění mobilní aplikace jste vyzváni ke zvolení hesla (heslo si vyberte sami dle vlastního uvážení), které bude nadále vždy při přihlašování do aplikace vyžadováno. iPhone / Android Po úspěšném prvním přihlášení se aplikace zeptá na Vaše rodné číslo +
iPhone / Android Po stisknutí:
aplikace zpracuje Váš požadavek a odešle ho na server do OZP. iPhone / Android Aplikce je od této chvíle funkční, ale s určitými omezeními pro neautorizované uživatele. OMEZENÍ pro neautorizované:
V tuto chvíli se v horní části aplikace zobrazuje:
iPhone / Android Pod tlačítkem "Pojištěnec" vidíte detailnější informace o Vašem požadavku na autorizaci, a také zde vidíte číslo identifikace Vašeho zařízení (stejné je uvedeno u požadavku na "Autorizaci nových zařízení" ve webové části aplikace "VITAKARTA - zdraví". iPhone / Android Pokud nejste pojištěncem OZP nebo nemáte zřízen přístup k webové "VITAKARTĚ - zdraví", proces autorizace nemůžete dokončit. I tak ale můžete s
aplikací v omezeném režimu pracovat (viz vysvětlení omezení výše). Pokud se chcete stát pojištěncem OZP, online příhlášku máte k dispozici ZDE. Po té, co jste tedy v mVITAKARTĚ odeslali požadavek na autorizaci, je potřeba tento proces dokončit na internetu právě ve webové "VITAKARTĚ - zdraví". Přihlaste se obvyklým způsobem, zadejte své uživatelské jmého, heslo a následně si vyžádejte zaslání SMS kódu (viz postup obecný dotaz č. 6 "Jak se mám na portále VITAKARTA ONLINE přihlásit?..." viz výše). Po přihlášení s pomocí SMS (autenizace sms) vstupte do "VITAKARTY - zdraví" a zde se Vám zobrazí upozornění, že "Existuje požadavek na autorizaci zařízení" a dotaz, jestli chcete přejít do této části. Potvrďte tedy volbu tlačítkem "Ano". Otevře se Vám obrazovka se dvěmi záložkami:
Na aktivní záložce "Autorizace nových zařízení", zaškrtněte políčko autorizovat u Vašeho telefonu (kontrolu můžete provést oproti jménu zařízení a identifikaci zařízení, která je vidět v detailu "Pojištěnec" viz předchozí obrázek iPhone/Android) a klikněte na tlačítko "Potvrdit autorizaci". Zařízení zmizí z aktuálního okna a od této chvíle ho již uvidíte pod záložkou "Seznam autorizovaných zařízení", pokud se na ni přepnete. Přístup k "VITAKARTĚ - zdraví" (tedy autorizaci) můžete udělit lipovolnému počtu zařízení, je to jen na Vás. Stejně tak můžete libovolnému zařízení kdykoliv přístup odebrat. Po potvrzení autorizace zařízení na webu dokončíte proces autorizace ve Vašem iPhone, mobilním telefonu s Androidem nebo WindowsPhone8 buď tím, že spustíte aplikaci (po spuštění a přihlášení se spustí synchronizace - tuto vlastnost je možné v nastavení vypnout) nebo pokud Vám již aplikace běží, vstupte do "Nastavení" a zde stiskněte volbu "Spustit synchronizaci manuálně" viz následující obrázek. iPhone / Android Pokud vše proběhne bez problémů, změní se stav u Vašeho požadavku pod tlačítkem "Pojištěnec", které naleznete na obrazovce v části "Oblasti". iPhone / Android V tuto chvíli jste autorizovaní a aplikace je plně funkční včetně přenosů dat pomocí synchronizace s webovou "VITAKARTOU - zdraví". V případě ztráty nebo krádeže Vašeho telefonu doporučujeme zrušit ve webové části "VITAKARTY - zdraví" autorizaci pro takové zařízení. Vaše data jsou ale i tak v telefonu dobře chráněna proti zneužití třetí osobou. Data jsou ve Vašem telefonu uložena v šifrovaném úložišti, bez zadání správného hesla nejsou v telefonu v čitelné podobě. Dále je zde omezen počet pokusů pro zadání správného hesla na 3. Po třetím chybném zadání hesla dojde tedy k vymazání dat aplikace v šifrovaném úložišti telefonu. Pokud se tedy 3x spletete Vy sami, budete vyzváni k zadání nového hesla, a pokud jste využívali plnou verzi aplikace a Váš telefon byl autorizován ve webové části "VITAKARTY - zdraví", bude nezbytné autorizaci provés znovu a sesynchronizovat data. Jak již bylo zmíněno, jedná se o bezpečnostní opatření k ochraně vašich citlivých údajů, které v aplikaci schraňujete, před zneužitím třetí osobou. |
5. Ukradli mi (ztratil se) můj mobilní telefon, jak zamezím přístupu k datům v aplikaci? | ||
V případě ztráty nebo krádeže Vašeho telefonu doporučujeme přihlásit se k VITAKARTĚ ONLINE a ve své "VITAKARTĚ - zdraví" zrušit autorizaci pro takové zařízení. Vaše data jsou ale i tak v telefonu dobře chráněna proti zneužití třetí osobou. Data jsou ve Vašem telefonu uložena v šifrovaném úložišti, bez zadání správného hesla nejsou v telefonu v čitelné podobě. Dále je zde omezen počet pokusů pro zadání správného hesla na 3. Po třetím chybném zadání hesla dojde tedy k vymazání dat aplikace v šifrovaném úložišti telefonu. Pokud se tedy 3x spletete Vy sami, budete vyzváni k zadání nového hesla, a pokud jste využívali plnou verzi aplikace a Váš telefon byl autorizován ve webové části "VITAKARTY - zdraví", bude nezbytné autorizaci provést znovu a sesynchronizovat data. Jak již bylo zmíněno, jedná se o bezpečnostní opatření k ochraně vašich citlivých údajů, které v aplikaci schraňujete, před zneužitím třetí osobou. |
6. Při instalaci aplikace na ANDROID se zobrazí "Oprávnění", která aplikace vyžaduje a musím je přijmout. K čemu je aplikace potřebuje? | ||
Při instalaci aplikace z Google Play (Android Marketu) budete upozorněni na to, že aplikace má oprávnění přístupu k níže uvedeným položkám. Jedná se o velmi obecný výčet od GooglePlay obchodu, který je využíván pro všechny aplikace a může být poněkud zavádějící. Jako vysvětlení tedy uvádíme, k čemu aplikace daná oprávnění potřebuje a co vlastně skutečně využívá a dělá:
|