Odměňujeme klienty za odpovědné chování k vlastnímu zdraví

Publikováno: 23.3.2023   #novinky, #tipy

Oborová zdravotní pojišťovna letos vstoupila do čtvrté dekády své existence. S více než 750 tisíci pojištěnců jsme třetí největší zaměstnaneckou pojišťovnou v České republice. Podle čeho si mají klienti vybírat zdravotní pojišťovnu? O jaké benefity a preventivní programy mají pojištěnci největší zájem? A jak se dívá na kritizovaný ne[1]dostatek zubních ordinací spolupracujících se zdravotními pojišťovnami?

Na tyto a jiné otázky odpovídá Ing. Radovan Kouřil, generální ředitel Oborové zdravotní pojišťovny, v rozhovoru pro deník Právo.

OZP patří mezi velké propagátory preventivních programů pro pojištěnce. Jak k této problematice přistupujete?

Zdravotní pojišťovna ze zákona nemůže vůči pojištěncům, kteří ke svému zdraví přistupují nezodpovědně, nebo si ho dokonce vědomě poškozují, uplatňovat nějaké sankce nebo negativní pobídky. Můžeme ale pojištěnce odměňovat za odpovědné chování.

Proto jsme už před několika lety zavedli bonusy, kterými klienty motivujeme k žádoucímu chování. Již několik let máme nastavený jeden pilíř našich benefitů a preventivních programů tak, že nárok na jejich čerpání mají pojištěnci, kteří chodí na preventivní prohlídky, pomáhají nám kontrolovat oprávněnost vykazované zdravotní péče, sportují apod. Za to získávají tzv. kredity, které pak mohou vyměnit za příspěvek na některý z mnoha preventivních programů podle vlastního výběru.

Od předloňského roku jsme formu "zásluhovosti" přidali také ke druhému pilíři našich preventivních programů. Máme systém "kuponů", např. na dentální hygienu, sportovní aktivity, očkování a řadu dalších. I jejich čerpání je podmíněno absolvováním preventivní prohlídky nebo v případě dentální hygieny pravidelné návštěvy stomatologa.

Jak tento přístup hodnotí vaši pojištěnci?

Musím přiznat, že zpočátku jsme měli trošku obavy z toho, jak naši pojištěnci tento přístup přijmou. Přece jen ostatní pojišťovny žádné takové podmínky pro čerpání preventivních programů v minulosti nevyužívaly. Pro nás to byla ale jasná volba. Jestliže pojištěncům umožníme čerpat poměrně vysoké nenárokové částky z veřejných zdrojů na preventivní programy, budeme od nich vyžadovat zodpovědný přístup ke svému zdraví.

A jsme mile překvapeni. Zdá se, že naši pojištěnci na tato pravidla přistoupili, počet schvalovaných žádostí je nejvyšší v historii pojišťovny a přitom stížností na tento systém je naprosté minimum. Proto jsme pro letošní rok vyčlenili na preventivní programy 240 milionů korun, což je o 50 milionů více než v roce 2022.


Stáhněte si celý rozhovor:

ve formátu PDF
Celý rozhovor ke stažení
Dokument PDF | 198 kB