Certifikáty a CA

Co je certifikační autorita (CA). Které CA Portál ZP akceptuje

Certifikační autorita (CA) je nezávislá strana elektronické komunikace, která je pro komunikující strany důvěryhodná a zabývá se vydáváním certifikátů a zajišťováním souvisejících služeb. Certifikáty vydané touto CA se tak stávají pro komunikaci subjektů jednoznačnou identifikací jejich totožnosti.


Systém Portál ZP je od 1. ledna 2003 otevřen těmto důvěryhodným certifikačním autoritám (v průběhu provozu se bude analyzovat důvěryhodnost jiných CA a navazovat s nimi smluvní vztahy):

CERTIFIKAČNÍ AUTORITA POSTSIGNUM QCA (qca.postsignum.cz)
PostSignum QCA České pošty, s.p., na základě akreditace udělené Ministerstvem informatiky ČR, vydává kvalifikované certifikáty a kvalifikované systémové certifikáty.
Certifikační autorita PostSignum QCA je navržena s důrazem na maximální zjednodušení postupu vydání certifikátu jak pro organizace s velkým počtem zaměstnanců (právnické osoby), tak pro jednotlivce (fyzické nepodnikající osoby).
Kontaktní pracoviště registrační autority PostSignum QCA (více než 70 poboček)

PRVNÍ CERTIFIKAČNÍ AUTORITA, A.S. (I.CA) (www.ica.cz)
První certifikační autorita, a.s. (I.CA) je první akreditovanou CA podle zákona o elektronickém podpisu oprávněná vydávat kvalifikované certifikáty pro využití v oblasti orgánů veřejné moci, jejich využití však není omezeno pouze na oblast orgánů státní správy a samosprávy, ale nabízí se zde také řada příležitostí v rámci komerční sféry.

CERTIFIKAČNÍ AUTORITA KOMERČNÍ BANKY, A.S. (CA KB) (www.mojebanka.cz)
Komerční banka zřídila svou certifikační autoritu pro vydávání digitálních certifikátů pro zabezpečení Internetového bankovnictví, které nabízí svým klientům. Jedná se o produkty mojebanka a profibanka. Tyto certifikáty může klient KB využívat i v aplikaci Portál Zdravotních pojišťoven.

Co je to certifikát

Certifikát je digitálním průkazem totožnosti ve smyslu zákona o elektronickém podpisu. Jedná se v podstatě o datovou strukturu, která obsahuje veřejný klíč uživatele, informace o CA, která jej vydala, identifikační údaje majitele certifikátu, sériové číslo certifikátu a dobu jeho platnosti. Je to tedy dokument slučující fyzickou totožnost s elektronickou.

Certifikáty I. CA:


Certifikáty CA KB:

Obnova certifikátu pro klienty OZP ON-LINE

Automatická obnova certifikátu:
Přihlaste se novým certifikátem na OZP ON-LINE, čímž vyvoláte dialog umožňující nový certifikát do systému zavést. V rámci tohoto dialogu budete muset použít na Portálu již evidovaný certifikát (starý, ale stále ještě platný), čímž Portálu dokážete, že disponujete oběma certifikáty (novým i již zavedeným) a Portál bude moci nový certifikát přiřadit správnému kontu. V dostatečném předstihu Vás Portál automaticky mailem upozorní, že Vašim stávajícím certifikátům se blíží doba expirace a doporučí Vám provést výše uvedené kroky.

Obnova certifikátu, pokud platnost starého certifikátu již vypršela:
Pokud platnost Vašeho certifikátu vypršela, máte následný certifikát a zájem dále spolupracovat s OZP ON-LINE, je nutné zavést následný certifikát do systému Portálu. Postupujte podle tohoto postupu: